کد مطلب:211412 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

درس توحید و مراتب آن
وجهه همت انبیاء و اولیاء بیان توحید است و توحید به عناوین مختلفه بیشتر آموخته شده است ساده ترین طریق درس توحید همان است كه خود در قرآن بیان فرموده و آن پی بردن از آثار به مؤثر و از مصنوع به صانع و از مخلوق به خالق است و در پایان همین سبك درس توحید است كه می فرماید سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق اولم یكف بربك انه علی كل شی شهید

آیه 53 سوره فضیلت

آیا كافی نیست برای خداشناسی از رویه شناختن آثار صنع او آیات و نشانه های او در جمادات و نباتات و حیوانات كه یقین كنی او آفریننده آسمان ها و زمین ها است وی هر چیز را شاهد و ناظر است.

این یك طریق درس و توحید است و طریق دیگر پی بردن از صانع به مصنوع و از خالق به مخلوق و از رازق به مرزوق است كه این طریقه علمی است و در اصطلاح حكمت و فلسفه طریق انی ولمی گویند - و اهل بیت عصمت و طهارت همان راه اول را پیموده مگر برای خواص كه به دلیل لمی پرداخته چنانچه در خطبه اول شاه ولایت در نهج البلاغه بیان شده است:

حضرت امام جعفرصادق علیه السلام در عصر خود چون دولت اسلام توسعه كامل یافته بود و مخصوصا در علوم طبیعی پیشرفت نمود خواست توحید را از همین راهی كه مردم می پیمایند تعلیم آنها فرماید و لذا می بینیم سبك درس توحید در مكتب جعفری همان روش تعلیم قرآن است كه اكثریت بشر به سادگی در آن توجه می كنند و درك می نمایند و قبول می كنند امام ششم هم به مفضل از این جا شروع فرمود كه اول در نباتات و گیاه شناسی و جمادات و جواهر و معادن شناسی و حیوانات و جانورشناسی تا برسد به انسان و علم تكامل كه از تكون نطفه و قوای ظاهری و باطنی او تا برسد به آثار نفسانی و بقاء نفس و وجدانیات و نفسانیات و آثار روحانی تا طی طریق تكامل جسم و جان و روح و روان تا به مراتب عالیه اخروی برسد جزئیات به صورت تفكر و اندیشه و تدبر و اینكه این همه آثار را نمی توان بدون مؤثر شناخت و این نظم و ترتیب را بدون مدبر و حكیم خالق دانای توانا شناخت تعلیم می فرماید.



[ صفحه 257]